2013-01-02

jobbra tarts

Mikor az angolokat kiebrudalták az országból, az újonnan jött rezsim egyik első dolga az volt, hogy visszaállította a békeidőket békeidőkbeli "jobbra tarts" szabályát az utakon. Ez azzal az apró bökkenővel lett megvalósítva, gyakorlatilag egyik napról a másikra, hogy a gépjármű-park azóta sem cserélődött le, vagy ha igen, akkor is kiszuperált japán, vagy thai autókkal.

Így aztán elmondható, hogy Mianmár az egyetlen hely a világon, ahol ugyan az út jobb oldalán közlekednek, de szinte kizárólag jobbkormányos autókkal. Azt már csak mellékesen teszem hozzá, hogy ezek többsége a legutóbbi világháború előtti időkből való. Hogy a baleseti mutatókat elviselhető szinten tartsák, egy bonyolult, íratlan szabálykönyv alapján vesz részt a forgalomban minden közlekedő. Először is, Buddha képének minden vezető látóterében kell lennie. Ezen felül, egyezményes duda-jelek garmadáját is bevetik, például az előzési szándékot minden esetben hangjelzéssel is nyomatékosítják, amit csak az elöl haladó válasz-dudajele hallatán kezdenek meg. Ezt még a jobb kilátást biztosító buszok is megteszik, így aztán egy burmai utazás felfogható egyfajta mobil duda-hangversenynek is. Dudamorze-szinfónia.

Mivel a sofőr az utolsó, aki a tényleges forgalmi helyzetet és a veszélyeket fel tudja fogni a burmai utakon, az indexlámpa használatának is egyedi szokása alakult ki náluk. Az elöl haladó jármű jobbra indexelve jelzi, hogy az előzni kívánó autó ne kezdjen még előzésbe, és balra indexelve (tehát előzést imitálva) jelzi, hogy szabad a pálya.


További betekintést a mianmári közlekedési kultúra sajátosságaiba a Totalcar söfőrjei kínálnak.

0 hozzászólás:

Megjegyzés küldése